LYS Mantık ve Dil Testleri 1
LYS Mantık ve Dil Testleri 1
Lys Mantık ve Dil Testi Çöz
Başla
Tebrikler - LYS Mantık ve Dil Testleri 1 adlı sınavı başarıyla tamamladınız. Sizin aldığınız skor %%SCORE%% en yüksek skor %%TOTAL%%. Hakkınızdaki düşüncemiz %%RATING%%
Yanıtlarınız aşağıdaki gibidir.
Soru 1 |
Dil, gerçeklik hakkında ve gerçeklik üstüne konuşma ve anlaşma aracı olarak kendisini gösterir. Gerçeklik hakkındaki her tasarımımız dil aracılığıyla ve dii içinde oluşur. Buna göre, dilin işlevi aşağıdakilerden hangisidir?
A | Dil, düşünce ve gerçek arasında bağlantı kurar. |
B | Dil, gerçeğin kendisidir. |
C | Dil, gerçeği düşünceye uygun olarak değiştirir. |
D | Dil, hayal dünyasıyla ilgilidir. |
E | Dil ve dış dünya birbirinden bağımsızdır |
Soru 2 |
Zihnin işleyişini anlamak ve açıklamak, ayrıca düşüncelerin dille aktarımının doğruluğunu belirlemek birçok düşünürün temel eylemlerinden olmuştur. Düşüncenin doğru aktarımı, kelimelerin o görüşle örtüşmesi, düşüncesini net iletmek açısından aktaran kişi için önemlidir. Aksi takdirde fikir ve söylem çelişkisi ortaya çıkacaktır. Paragrafta aşağıdaki kavram çiftlerinden hangisi vurgulanmıştır?
A | Bilgi - Gerçek |
B | Doğruluk-Temellendirme |
C | Bilgi-Dil |
D | Anlama-Tanımlama |
E | Olgusallık – Açıklama |
Soru 3 |
Tanım, bir kavramın anlamca çözümlenmesidir. Buna göre, tanımda aşağıdakilerden hangisi yapılamaz?
A | Kavramın genel kullanımı ortaya konur. |
B | Kavramın içlemine ait özellikler belirlenir. |
C | Kavramın benzer olanlarından ayrımı ortaya konur. |
D | Kavramın en güzel açıklaması seçilir. |
E | Kavramın varlık sınıflaması içindeki yeri belirlenir. |
Soru 4 |
Aşağıda verilen terimlerden hangisi belirsiz bir terimdir?
A | Şık |
B | Masa |
C | Güneş |
D | Kalem |
E | Gömlek |
Soru 5 |
Locke'a göre, nesneleri tek tek adlandırmak yerine benzer özelliklere sahip nesneleri tek bir cins adı belirterek genel kavramları oluştururuz. Bir sınıf ya da küme adı olarak kalem derken düşündüğümüz şey tüm kalemlerdir. Tümellik mantıkça kavranabilecek şeydir. Ancak nesneler benzer özellikler taşısalar da genel kavramlarla ifade edilemeyecek bir özgürlüğe de sahiptirler. Buna göre, kendilerine özgü özelliklere sahip olan nesneleri genel kavramlar altında toplamak günlük dilde nasıl bir sakınca doğurabilir?
A | Konuşma dili pratikleşir. |
B | Az sözle çok şey anlatılmış olur. |
C | Dilin yapısı bozulur. |
D | Kelime sayısı artar. |
E | Cümle içinde belirsizliğe neden olur. |
Soru 6 |
Leibniz dilin nitelikleri üzerinde dururken,’ dilin insan zihninin en iyi aynası olduğuna, kelimelerin anlamlarının tam bir analizinin aklın nasıl işlediğini her şeyden daha iyi gösterebileceğine işaret etmektedir. Leibniz, kelimelerin bir takım işaretler olduğunu zihnin bu işaretlerle düşündüğünü, düşünürken de nesnelerin yerine bunları koyduğunu da belirtir. Bu parçaya göre, dil ve bilgi aktarma noktasında aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A | Dil, düşüncelerimizi yansıtma aracıdır. |
B | Kelimeler nesneleri sembolize eder. |
C | Zihnin çalışmasını bilmek kelimelerin içeriklerini bilmekle olur |
D | Dil olmadan düşünce olmaz. |
E | Düşünce, nesnelerin simgeleri olan kelimelerin dışa yansımasıdır |
Soru 7 |
Anlam belirsizliği, aşağıdaki durumlardan hangisine yol açmaz?
A | Anlatım bozukluğuna |
B | Yargıyı yanlış iletmeye |
C | İletişim aksaklığına |
D | Anlamı eksik bildirmeye |
E | Düşünceyi doğru iletmeye |
Soru 8 |
Bazen bir cümleyle bazen de sadece bir kelimeyle çok fazla şey anlatılabilir. Bu durum, edebi metinlerde daha çok görülür. "Yüz verdik astarını istedi, konuşmaya yüzü yok, yüz defa söyledim, yüz verdik yüz dağdan aştı." ifadelerinde görüldüğü üzere yüz kelimesi bir çok anlamda kullanılmıştır. Yukarıdaki parçaya göre, aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşamayız?
A | Dildeki bazı kavramlar ve önermeler çok anlamlılık yaratabilir. |
B | Bir kavram çok anlamlılık özelliğine sahipse anlam kargaşası da yaratabilir. |
C | Sözel tartışmalar özlükle çok anlamlılıktan kaynaklanır. |
D | Mevcut terimlerin anlamları üzerinde uzalaşıldığında sözel tartışmalar sona erer. |
E | Sözel tartışmalar beraberinde olgusal tartışmaları da getirir. |
Soru 9 |
Bir sözcüğün ne anlama geldiğini anlamak, onu kullanmayı bilmektir. Örneğin, "doğruluk" gibi bir kavramla "doğru" sözcüğünü ve onunla ilintili olan "doğrucası" vb. sözcükleri yerli yerinde kullanmayı tam anladığımız zaman, onun anlamını da tam anlamış oluruz. Bu anlam, sözcüğün dilbilimsel olmayan bir diyarda var olan bağımsız bir özü değil, olanaklı kullanımların bütün bir toplamıdır. Buna göre, bir kavramın anlamını belirleyen ölçüt aşağıdakilerden hangisidir?
A | Kavramın benzerleriyle ortak noktalarını saptamak |
B | Kavramın işlevini ortaya koymak |
C | Kavramın dilden bağımsız varlığını işaret etmek |
D | Kavramın dilbilimsel kökenlerini göstermek |
E | Kavramı farklı kavramlardan ayırt etmek |
Soru 10 |
Dil, "örtülerini açma ve başka bir bilince gösterme" eylemidir. Yukarıda dilin aşağıdaki işlevlerinden hangisine değinilmiştir?
A | Kişinin duygu dünyasını dengeleme |
B | Kişiler arası iletişimi sağlama |
C | Düşünce dünyasını geliştirme |
D | Yeni bakış açıları oluşturma |
E | Yaşama yön verme |
Sınavı tamamlamak için butona tıklayınız, yanlışlarınız gösterilecektir. Sonuçları al.
10 tamamladınız.
← |
Liste |
→ |
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Son |
Geri dön
Başarıyla tamamladınız.
sorular
soru
Aldığınız skor
Doğru
Yanlış
Partial-Credit
Sınavı henüz tamamlamadınız. Eğer sayfadan ayrılırsanız, verdiğiniz yanıtlar kaybolacak!
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
İpucu
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Sona erdi
Daha çok pratiğe ihtiyaç var
Böyle devam et
Kötü değil
İyi çalışıyor
Mükemmel