Ygs Felsefe Varlık Felsefesi Alıştırmaları 5
Ygs Felsefe Varlık Felsefesi Testleri 5
Ygs Felsefe Varlık Felsefesi Testi Çöz
Başla
Tebrikler - Ygs Felsefe Varlık Felsefesi Testleri 5 adlı sınavı başarıyla tamamladınız.
Sizin aldığınız skor %%SCORE%% en yüksek skor %%TOTAL%%.
Hakkınızdaki düşüncemiz %%RATING%%
Yanıtlarınız aşağıdaki gibidir.
Soru 1 |
Nesnelerde görülen oluş ve değişim ide'den çıkar ve yine ona döner. Örneğin; güzellik idesi, güzel diye algılanan tüm varlıklardan; iyi idesi, iyi olarak görülen tüm iyi insanlardan çok daha gerçektir. Fakat güzel çiçeğin yorumu güzel idesi, iyi insanın yorumu iyi idesi ile yapılır.
Parçaya dayanarak, aşağıdaki düşüncelerden hangisine ulaşılamaz?
A | Nesneler, varlık yapılarını idelerden alır. |
B | Algılarımız ideler sayesinde gerçekleşir. |
C | Algıladığımız şeyler duyum ötesi kalıpların ürünüdür. |
D | İdeler aslında hiçbir düzlemde var değildir. |
E | İdelere dayanarak insan zihni varlıkları yorumlayabilir. |
Soru 2 |
- Pythagoras bir gün öğrencilerine şöyle demiş: “Bir gün gelecek, ben elimdeki bu değnekle yine karşınızda ders vereceğim.”
- Ksenophanes de Pythagoras ile ilgili şöyle bir öykü anlatır: “Bir gün biri köpeğe işkence ediyormuş. Acıyıp ona şu sözleri söylemiş: “Dur vurma artık! Dost bir kişinin ruhu var onda, tanıdım, onun sesini duyunca.”
Bu paragraftan ulaşılabilecek en doğru yargı aşağıdakilerden hangisidir?
A | İnsan ölünce ruhu farklı bedenlere geçebilir.
|
B | İnsanın özü Tanrı'dır. |
C | Varlığın özü atomdur. |
D | Varlık yoktur. |
E | Varlığın ana maddesi sudur. |
Soru 3 |
İlk realistlere göre varlık, bireysel değil tümel olandır. Tümeller ise kendi başlarına değil ancak bireysellerde var olabilirler. Dünyada insanlar vardır ama insanlık yoktur. İnsanlık, tümel bir kavramdır. Ancak bireysel insanla var olabilir.
Parçaya göre, tümelin tanımı aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A | Var olmak için başkasına ihtiyaç duymayan varlığı gösteren terimdir. |
B | Bireysel varlıkların başka nesnelerle paylaşmadığı özelliktir. |
C | Belli bir alanda kullanılan genel kavramın dilsel karşılığıdır. |
D | Somut olan tek tek nesnelerdir. |
E | Öznenin tek bir nesneden değil gruptan oluşmasıdır. |
Soru 4 |
Varolan meydana gelmiş bir şey olsaydı, var olmayan bir şeyden doğmuş olması gerekirdi. Böylece varolmayan, gerçekten var olmuş olacaktır. Yok olsaydı, yerine bir var olmayan geçecektir. Demek ki varlık ne yoktan var olabilir ne de vardan yok olabilir. O halde var olan yok olup zıttına dönüşemez. O neyse öyledir ve hep olduğu gibi kalacaktır.
Bu düşüncesiyle Parmenides, aşağıdakilerden hangisini vurgulamış olabilir?
A | Varlığın özünün değişmezlik olduğunu |
B | Evrende sürekli değişimin olduğunu |
C | Varlığın dönüşen bir bütün olduğunu |
D | Değişme ve hareketin akıl ile kavranabileceğini |
E | Varlığın hep karşıt haline dönüştüğünü |
Soru 5 |
Herakleitos'a göre, her şey mücadeleden doğar ve ölür, mücadele olmayan yerde çürüme vardır. En durgun maddede bile gözle görünmeyen bir akış, bir hareket vardır.
Herakleitos'un bu görüşünden aşağıdakllerden hangisine ulaşılabilir?
A | Varlığın temel maddesini atom oluşturur. |
B | Varlık sürekli değişim içindedir. |
C | Varlığın sınırsız olması gerekir. |
D | Varlığın özünde değişmeyen parçacıklar vardır. |
E | Varlığın birlik veya çokluk olduğu bilinemez. |
Soru 6 |
Düşünceye, genel doğal hareketin özel bir biçimi gözüyle bakılmalıdır. Nasıl kasılma hareketi kaslarda bulunan maddenin özelliği ise düşünce de merkezi sinir sisteminde bulunan maddenin bir özelliğidir. Zihin, ruh, düşünce, duyarlılık, irade sözcükleri bağımsız varlıklara veya gerçek şeylere işaret etmez, sadece canlı varlığın özelliklerini, yeteneklerini, eylemlerini ifade ederler.
Bu görüş, aşağıdaki yargılardan hangisini kendisine temel almıştır?
A | Evrendeki şeyler, erekleri meydana getirmek üzere yaradılış amacına uygun hareket ederler. |
B | İnsan, hayvan, bitki ve madde soyuttur. |
C | Tüm form ve hareketleri imkan içinde toplayan tözdür. |
D | Bedenden ayrı tinsel bir ruh anlayışı gereklidir. |
E | İnsanlar da tıpkı hayvanlar gibi mekanik yasalara göre işler. |
Soru 7 |
Herakleitos’a göre her şey değişir, bu değişim belli bir düzene göre gerçekleşir. Zaten sürekli oluş içinde durucu, kalıcı bir şey bulduğumuzu sanıyorsak bu bir yanılmadır. Kalıcı şeyler varmış sanısına kapılmamız, değişmenin kuralsız değil de belli bir düzene, belli bir ölçü ve yasaya göre olması yü-zündendir.
Herakleitos bu açıklamasıyla aşağıdakllerden hangisi çelişir?
A | Evrende her olayın zorunlu bir nedeni vardır. |
B | Oluşun olabilmesi için değişimin gerçekleşmesi gerekir. |
C | Oluş aslında bir yanılmadan başka bir şey değildir. |
D | Değişim bütün varlıklarda gerçekleşir. |
E | Nesnel dünyanın değişmesi kaçınılmazdır. |
Soru 8 |
Hegel’e göre varlık, düşünce gibi diyalektik olarak gelişen bir süreçtir. Hem varlık hem düşünce karşıtların içinden geçerek, karşıtları uzlaştırarak gelişir. Diyalektik hareket, düşüncenin varlığı bir bütün olarak kavramasına, varlığın da bilincine erişip özgürlüğünü elde etmesine dek sürüp gider. Parçaya göre, Hegel’in varlık felsefesi için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A | Her şey her an değişir. |
B | Her şey kendinde zıddını bulundurur. |
C | Hakikat, varlıkla yokluğun sentezidir. |
D | Varlık salt maddedir. |
E | Varlık, karşıtlıkları aşarak gelişir. |
Soru 9 |
Whitehead’e göre, doğa mekanik değil dinamik ve canlıdır. Her şey sürekli etkileşim halindedir. Doğanın temel bileşenleri olan olayların en temel özelliği akıştır.
Parçada aşağıdakilerden hangisi anlatılmak istenmiştir?
A | Varlık, algılayabildiğimiz alanla sınırlıdır. |
B | Varlık sürekli değişim halindedir. |
C | Gerçek varlığa düşünceyle ulaşılabilir. |
D | Evrenin mükemmel bir işleyişi vardır. |
E | Varlık duyularla algılanamaz. |
Soru 10 |
La Mattrie “Makine İnsan” adlı eserinde, organik hayat ile ruhsal hayatı paralel olarak inceler. Ruhsal hayatı organik hayatla açıklar. Ona göre “ruhsal” denilen hayattaki bütün oluşumlar organik hayatın ürünüdür.
La Mattrie, bu yaklaşımıyla aşağıdakilerden hangisini savunmaktadır?
A | Her şeyi belirleyen maddedir.
|
B | Varlık akıştır |
C | Varlık ideadır. |
D | Varlıkta zıtlıklar vardır. |
E | Varlık fenomendir. |
Sınavı tamamlamak için butona tıklayınız, yanlışlarınız gösterilecektir.
Sonuçları al.
10 tamamladınız.
← |
Liste |
→ |
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Son |
Geri dön
Başarıyla tamamladınız.
sorular
soru
Aldığınız skor
Doğru
Yanlış
Partial-Credit
Sınavı henüz tamamlamadınız. Eğer sayfadan ayrılırsanız, verdiğiniz yanıtlar kaybolacak!
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
İpucu
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Sona erdi
Daha çok pratiğe ihtiyaç var
Böyle devam et
Kötü değil
İyi çalışıyor
Mükemmel
Diğer Testler
Bu Konuda Henüz Test Eklenmemiş.