9.Sınıf Dil ve Anlatım Paragraf Bilgisi Testleri 5
9.Sınıf Dil ve Anlatım Paragraf Bilgisi Testleri 5
9.Sınıf Dil ve Anlatım Paragraf Bilgisi Testi 5 Çöz
Başla
Tebrikler - 9.Sınıf Dil ve Anlatım Paragraf Bilgisi Testleri 5 adlı sınavı başarıyla tamamladınız. Sizin aldığınız skor %%SCORE%% en yüksek skor %%TOTAL%%. Hakkınızdaki düşüncemiz %%RATING%%
Yanıtlarınız aşağıdaki gibidir.
Soru 1 |
Dil incelemelerinde, yazı diliyle edebî dilden aynı şeymiş gibi bahsedilmiştir. Türk dilcilerine özgü bu hata, daha büyük bir hata doğurdu. Yazı dili ortak dilin yazı ile ifadesi olduğu için, edebî dilin de halk diline yaklaşması gerektiği sonucuna varıldı. Edebî dil; tıp dili gibi, hukuk dili gibi, matematik dili gibi özel bir dildir. Bunları anlamak için o uzmanlık alanıyla ilgili özel bir kültüre ihtiyaç vardır. Bu parçada yazar aşağıdakilerin hangisinden yakınmaktadır?
A | Edebî dilin halk dilinden uzaklaşmasından |
B | Yazı diliyle edebî dilin aynı şeymiş gibi ele alınmasından |
C | Uzmanlık gerektiren dillerin bulunmasından |
D | Ortak dilin yazıyla ifade edilmesinden |
E | Türk dil bilimcilerin Türkçeyle ilgili yeterince çalışma yapmamalarından |
Soru 2 |
Yazarların ölümünden sonra günlükleri, mektupları yayına hazırlanırken denetlenmelerine çok karşıyım. Yazarın çekinmeden sakınmadan yazdığını, onun adına süzgeçten geçirmek, özlük haklarına müdahale etmek değil midir? Günlükler, mektuplar yazarı kamuoyuna, okurlarına iç dünyasıyla gösteren aynalardır. Yazar bir bütündür; eksikleriyle, zaaflarıyla, yücelikleriyle. İnsan gerçeğini kabullenmeliyiz. Editör dediğimiz insanlar, bazı bölümleri çıkararak onu daha saygın bir hâle getirdiklerini sanırlar.
Bu sözleri söyleyen kişi aşağıdakilerden hangisine karşıdır?
Bu sözleri söyleyen kişi aşağıdakilerden hangisine karşıdır?
A | Bir sanatçının yapıtlarının, ölümünden sonra yayımlanmasına |
B | Bir sanatçının ölümünden sonra, yapıtlarının sansürlenerek yayımlanmasına |
C | Editörlerin, sanatçıları övmelerine |
D | Yazarların hiçbir şeyden çekinmeden yazmalarına |
E | Özel yaşamı konu alan eserlerin yayımlanmasına |
Soru 3 |
Şiir kitaplarının eleştirisinde karşılaşılan güçlükler ne ise aynı güçlüklerle tarih kitaplarının eleştirisinde de karşılaşılıyor. Bazıları, tarih ve şiir kitaplarına nereden el atacaklarını bilmiyorlar. O kitaplarla kendi zihinleri arasında bir bağ kuracak olan ipin ucunu bir türlü ele geçiremiyorlar. Daha başkaları kitaplara, çeşitli devşirme ve birbirine uymayan ölçütlerle saldırıyorlar. Pek az insan, o kitaplar hakkında kitapların niteliğine uygun düşen tek kriteri bulup doğru bir yargıya varabiliyor. Bu parçadan aşağıdakilerden hangisi çıkarılabilir?
A | Kimsenin şiir ve tarih kitapları hakkında bu ki¬tapların niteliğine uygun ölçütleri bularak doğru bir yargıya ulaşamadığı |
B | Birçok eleştirmenin eser karşısında nesnel bir tutum sergileyemediği |
C | Tercüme eserlerin eleştirisinde birtakım zorluklarla karşılaşıldığı |
D | Şiir ve tarih kitaplarının eleştirisinde aynı zorluklarla karşılaşıldığı ve çok az kişinin bu kitapların özelliklerine uygun ölçütleri kullandığı |
E | Pek az eleştirmenin bir yapıtı doğru ölçütlere bağlı olarak eleştirdiği |
Soru 4 |
İnsanlar yaşlandıkça geçmişe döner, eski günlerini, çocukluklarını daha iyi anımsarlarmış. Bense neredeyse hiç anımsamıyorum çocukluğumu. Çocukluk anılarım, kendi hatırladıklarım değil, başkalarının bana anlattıklarıdır. Anlatılanlar ise öyle ürkütücü, şimdiki kişiliğime öyle aykırı ki çocukluğumu anımsamak işime gelmiyor. Bende kusur görmek istemeyen sevgili ninem bile bana bakar bakar, “Çok acayiptin, çok acayip!” derdi. Bu parçada belirtilenler arasında aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A | Genel kabulden farklı bir durum |
B | Çıkarma uygun düşmeme |
C | Büyüdükçe huyun değişmesi |
D | Geçmişi hatırlamama |
E | Geçmişe duyulan özlem |
Soru 5 |
Dilimize eskiden Arapça sözcükler giriyordu. Günümüzde ise Türkçe, Batı dillerinin istilası altındadır. Her gün Türkçeye bir sürü yabancı sözün ellerini kollarını sallayarak gelip yerleştiğini görüyoruz. Bu sözcüklerin Türkçe karşılıkları yok, demekle iş bitmez. Yabancı sözcüklerin Türkçe karşılıklarını bulmak için çalışmak gerekir. Bu iş de hepimize düşer. Çünkü dilin, bizim onu kullanmamızın dışında ayrıca bir varlığı yoktur. Bu parçanın yazarı aşağıdakilerden hangisinin yapılması gerektiğini savunmaktadır?
A | Dilimize girmiş Arapça sözcüklerin atılmasını |
B | Dilimizdeki yabancı sözcüklerin Türkçe karşılıklarının bulunması için çalışılmasını |
C | Dilimizde sıkça kullanılmayan terimlerin atılmasını |
D | Dil bilgisi kurallarının yeniden gözden geçirilmesini |
E | Türkçenin diğer dillerle sözcük alışverişinin önlenmesini |
Soru 6 |
Bir toplumun dili o toplumun geçmişinin, geçmişteki sosyal ve ekonomik yaşamının müzesi gibidir. Sözcüklerinde, deyimlerinde, atasözlerinde eski dönemlerin izlerini sergiler. Ayrıca, yaşanmış olayların öykülerini de yansıtır. Bugün biz bir ulusun söz varlığını inceleyerek önceki dönemlerde kullanılan pek çok özelliği, dildeki kalıntılardan çıkarabiliriz. Bu paragrafta aşağıdakilerin hangisi üzerinde durulmaktadır?
A | Dilin toplum ve geçmiş ile ilişkisi |
B | Deyim ve atasözlerinin dildeki önemi |
C | Toplumların geçmişle olan kopmaz bağları |
D | Dildeki söz varlığının zenginliği |
E | Dil ile edebiyat ilişkisi |
Soru 7 |
Teknolojik gelişmeler, sosyal hayatımızın yapısında önemli değişiklikler yapmıştır. Bu değişikliklerin toplumu nereye götüreceğini önceden kestirmek de zordur. Bugünkü teknolojinin “iyi yaşama” bakımından bize sağladığı büyük yararlar yanında sıkıntılar getirdiğini, sosyal bunalımlara yol açtığını da yadsıyamayız. Bu paragrafın ana düşüncesi aşağıdakilerden hangisidir?
A | Her toplumun ilerlemek için teknolojik gelişmelere ihtiyacı vardır. |
B | Değişikliklerden korkan bir toplum, yerinde saymaya mecburdur. |
C | Teknolojik gelişmeler, bir ülkenin gelişmişlik düzeyini belirleyen en önemli ölçüttür |
D | Teknolojik gelişmelerin topluma olumlu etkileri- |
Soru 8 |
Türk şiirinin en özgün kişiliklerinden biri olan şair, çağdaş Batı şiiriyle eski Türk şiirinin bileşimini gerçekleştirerek modern Türk şiirinin kurucularından dır. On sekiz yaşında gittiği Paris’ten “mektepten memlekete” sloganıyla Batı hayranı bir şair olarak değil, geçmişimizin bütün kültür mirasına sahip çıkan Batılı bir Türk şairi olarak yurda dönmüş bu mirasın göz kamaştıran bütün zenginliklerini tarih, vatan, aşk, müzik, din, tabiat gibi kavramların potasında kaynaştırarak kendi şiir anlayışı içinde bütünleştirmiştir. Bu parçada sözü edilen şairle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
A | Batı şiiri ile eski Türk şiirini birleştirdiğine |
B | Türk şiirine imzasını atan bir şair olduğuna |
C | Paris’ten döndüğünde ulusal sanat anlayışını koruduğuna |
D | Türk kültür mirasının güzelliklerini kendi şiirinde harmanladığına |
E | Batı hayranlığı ile şiirine yön verdiğine |
Soru 9 |
İnsanın içinde yaşadığı çevre ve onu yetiştiren insanların özellikleri bunda etkilidir. Her dönemin çevresel faktörleri farklı olduğu için insanların da bakış açıları farklı farklıdır. Bir başka önemli etken de kişinin aklı ve bunu kullanma yeteneğidir. Dünyaya bakış açımızı belirleyen, doğuştan sahip olduğumuz ve her insanda farklı olan akıldır. Bu sözler aşağıdaki sorulardan hangisine karşılık olarak söylenmiş olabilir?
A | İnsanların dünya görüşünün farklı olmasını etkileyen faktörler nelerdir? |
B | İnsan sadece akıl yoluyla dünyayı algılayabilir mi? |
C | Çevresel faktörler kişisel gelişimde ne ölçüde etkilidir? |
D | Bir insanın hayata bakış açısı zamanla değişebilir mi? |
E | İnsanlar doğuştan belli yeteneklere sahip olarak mı doğar? |
Soru 10 |
Sanatın özünde, anlamaya çalışmak vardır. Her şeyin anlaşılabilir olduğu, matematiksel kesinliğe sahip bir dünyada sanat olamazdı ya da günlük raporlara dönüşürdü. Varlıkların, toplumsal ilişkilerin anlaşılmazlığı doğurdu sanatı. Gerçeği olduğu gibi yansıtmak ya da anlatmak olsaydı sanatın gereği, fotoğraf makinesinin olduğu bir çağda resim sanatından söz edilemezdi ya da bir ses alıcı, en büyük sanatçı olurdu. Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A | Sanat, insanları birbirine bağlar ve insanların birbirini anlamalarına yardımcı olur. |
B | Sanatın olmadığı yerde toplumsallaşmadan söz edilemez. |
C | Sanatsız bir toplum, çağın gerisinde kalır. |
D | Sanatın özünde gerçeği olduğu gibi yansıtmak yoktur, sanat anlaşılmazlıktan doğar. |
E | Sorunlarla dolu bir dünyada sanatın yapabilecekleri sınırlıdır. |
Sınavı tamamlamak için butona tıklayınız, yanlışlarınız gösterilecektir. Sonuçları al.
10 tamamladınız.
← |
Liste |
→ |
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Son |
Geri dön
Başarıyla tamamladınız.
sorular
soru
Aldığınız skor
Doğru
Yanlış
Partial-Credit
Sınavı henüz tamamlamadınız. Eğer sayfadan ayrılırsanız, verdiğiniz yanıtlar kaybolacak!
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
İpucu
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Sona erdi
Daha çok pratiğe ihtiyaç var
Böyle devam et
Kötü değil
İyi çalışıyor
Mükemmel
📖 9.Sınıf Dil ve Anlatım Paragraf Bilgisi Testleri 5 konusu sade ve anlaşılır bir dille anlatıldı. Dersi kaçıranlar veya tekrar etmek isteyenler için birebir!
çok kolaydı
teşekürler çok yardımı dokundu testin sınavlardan yüksek almaya başladım
bari yalan atmaa